Bethany de Forest 2019

Fragment van een gedroomde wereld

Bethany de Forest schept haar eigen werelden. Letterlijk. Met bestaande, 'gevonden' materialen creëert ze mystieke plekken in een spiegeldoos. Geïnspireerd door een stad, een landschap of een bijzonder materiaal, komt de Forest al associërend tot een maquette, een zorgvuldig gecomponeerd fragment van een gedroomde wereld. Herkenbaar en toch vervreemdend. Krachtig en kwetsbaar tegelijk. En altijd nieuwsgierig makend, uitnodigend tot een bezoek.

Om de kijker deelgenoot te maken van deze werelden, koos de Forest lange tijd voor pinhole-fotografie, waarbij een minuscuul gaatje als lens fungeert. Haar ervaringen tijdens de productie van de RED-End animatiefilms (2009 en 2015) hebben haar visie verbreed. In haar zoektocht naar de optimale kijkervaring werkt ze sinds 2017 ook met stereofotografie. Met lenticulaire druk, een techniek die je vroeger wel bij ansichtkaarten zag, komt ze tot fascinerende resultaten. Bellen zweven, paardenbloemen lijk je te kunnen plukken. Door terug te grijpen op bijna nostalgische 3D-technieken, vervolmaakt de Forest haar illusie van een nieuwe, analoge werkelijkheid. Maar niet alles is nostalgie. In de Forests werelden staan planten en dieren vaak centraal, als blikvanger in een kleurrijk landschap met een stads randje. Dat maakt haar werk niet per se rooskleurig, een dreigende ondertoon is nooit ver weg. Klimaatverandering, industrialisatie en verstedelijking maken haar fantastische, kwetsbare landschappen daardoor actueler dan ooit.

Artikel Dagblad van het Noorden (d.d. 12 april 2019) is hier te lezen.

Bethany exposeerde al eerder in 2017